Fehér Klára: Bezzeg az én időmben

Azon filózom mivel is kéne kezdeni a beszámolót, mert ugyebár minden kezdet nehéz. De már a névből adódóan csak a címadó könyvet kéne prezentálnom, örök és megunhatatlan kedvencemet.

Fehér Klára könyve először a pöttyös-könyv korszakomban került elő, amikor a kis falusi könyvtár pöttyöskönyves polcát szisztematikusan kifosztottam (aztán, vagy az előtt a Verne-polccal tettem ugyanezt). Nem ebben a kötésben volt, és nem is azokban, amit a neten leltem, hanem egy sokkal kedvesebben, amin Horváth Kati tényleg úgy néz ki, ahogy elképzelem, kezében meg ott ül Rozmár Róbert, a gesztenyerozmár. A könyv szerelem volt első olvasásra (csak úgy, mint Thury Zsuzsa Tűzpiros üveggömbje, majd ha egyszer újraolvastam mesélek róla), és azóta is évente elolvasom. Pár éve megkaptam Tőle a szülinapomra, és valami hiba folytán hiányzik belőle két oldal, de attól még nagyon értékes számomra, mert annyit nyaggattam, hogy imádom, hogy megkaptam.

Szóval Horváth Kati a csetlés-botlásaival rögtön a szívemhez nőtt, ő is, a testvérei is, és a Lacija is. Meg persze Fehér Klára humora is hihetetlen, a párbeszédekkel, amiket fejből tudok.

-Kati, csak a keresztnevét!
-Laci.
-Laci, egész szép név.
-Szép? Minden lovat Lacinak hívnak.
– Hol ismerkedtetek meg? (…)
– Ha mindenáron tudni akarjátok, a múzeumban ismerkedtünk meg. (…)
– Mi volt ő a múzeumban? Kitömött pávián?

Csodálatos, nevettető, bár a hátterében zajlik a háború előkészülete, amit első olvasásomkor még nem is igazán fogtam fel, de mégis, ott van, meg a szigorú iskola, a zsidókérdés, az eltanácsolt tanár… És bár tudom, mi fog történni, mégse unom meg soha. Hogy lehetne megunni egy könyvet, aminek már a kezdőmondata is zseniális:

“Hálóingben nem lehet iskolába menni.”

Leave a comment

Filed under ifjúsági, kedvenc, lányregény, pöttyös

Leave a Reply

