Lionel Shriver: Beszélnünk kell Kevinről

Te jó ég. Kisebbfajta sokkban vagyok, mióta befejeztem a könyvet, és nem is igen tudok másra gondolni, ezen jár az agyam nonstop. És ha belegondolok, hogy majdnem feladtam.

Mert ugye, a könyv a feléig úgy kábé nagyon nem. Nem szerettem Evát, nem szerettem a stílust (nem szerettem a fordítást, bár ez nem a könyv hibája. De nagyon nem bírom, mikor egy 100% amerikai történetbe magyar finomságokat fordítgatnak bele, hogy ő egy igazi háryjános meg mittomén, hagyjuk már a szegény reáliákat békén, ki lehet ezt máshogy is fejezni, bosszantott a pantalló is). Nem szerettem a családot is, nem hittem, hogy egy kisgyerek lehet ilyen, és nem csak eltúlozva van a leírás a férjnek. Hogy most akkor tulajdonképp azt mentegeti, hogy rossz anya, vagy tényleg a gyerek furcsa? Nem tudtam eldönteni. Bár Celiával se megfelelően bánt később szerintem, de ez mindegy is igazából.

Aztán úgy a közepe táján, Celiától kezdve kezdett magával ragadni. Olvastam, olvastam, és nem is értettem, hogy lehet ember ilyen. Persze, mivel azért a végkifejletre több utalás is volt, az ember nem tudta elfogultság nélkül szemlélni Kevint. Viszont a legvége volt az, ami döbbent sokkban hagyott engem.

Olyan gondolataim voltak közben, hogy akkor most megéri anyának lenni? Mert mi lesz, ha az én gyerekem is…?
Megéri szeretni a diákjaim, ahogy tette azt Dana Rocco? Én szeretem őket. És ennyi idősek. Ésésés. Persze, itthon nem kifejezetten gyakran fordul elő az ilyesmi, de attól még…

A mottója a könyvnek az, ami most a szemem előtt lebeg, de nagyon:

“Egy gyermek akkor igényli a leginkább a szeretetünket, amikor a legkevésbé érdemli meg.”

Lehet ennek a szellemében élni? Tanítani? Én próbálkozom, egyelőre csak az utóbbival, a tanítással, de nehéz, nagyon nehéz.

Más, mint a Tizenkilenc perc. De kedvem lett azt is újra elolvasni. Meg Aronson könyvét hasonló témában.

Leave a comment

Filed under amerikai, kortárs, lélektan, merengős

Leave a Reply

